Wat als je een inbreker/dief tegenkomt en je slaat hem in mekaar. Wat zijn de gevolgen voor jezelf?

In mijn geval, ik ben 16. Of gewoon als 18+, of maakt dat niets uit?
Bijv. een boete, of nog meer?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
19.4K
jc54
12 jaar geleden
Het gevolg is, dat ik nu 5 punten kwijt ben, omdat mijn antwoord verwijderd werd..........
Maarrrrr, dat had ik eigenlijk wel verwacht.
Rutge
12 jaar geleden
tja, dat mag niet heh bij GV, illegale inhoud vrijgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dat doet, sla jezelf naderhand een blauw oog en beweer stellig dat de inbreker je aanviel...

Antwoorden (13)

Dat ligt er aan.
Als je hem helemaal verrot slaat en je belt dan de politie, dan heb je kans dat de inbreker al weer vrolijk rondholt (of rondhinkelt met twee krukken) terwijl jij nog op het bureau zit.

Als je de dief wat rake klappen verkoopt en hij ontsnapt en geeft zichzelf niet aan, dan gebeurt er weinig.

Het is helaas in Nederland zo dat inbrekers beter beschermd worden dan burgers.
't Is zo dat je de inbreker met alle egards moet ontvangen, bij voorkeur nog even gebak klaarzetten en helpen inladen.

Heb je camera-beelden, dan mag je ze niet online zetten, want dat tast de privacy aan (en wat te denken van je eigen privacy die aangetast is door de inbreker??).

Ik wil het Amerikaanse systeem dat je een inbreker gewoon neer mag schieten niet goedpraten, want dat is misschien te, maar ik vind dat je toch minimaal het recht zou moeten hebben je eigen spullen ter verdedigen.

Ik werk in de IT, ik loop risico op een muisarm. Een ander is inbreker en loopt kans op wat rake klappen.
Beroepsrisico noem ik dat...
Maar ja... die arme zielen hebben uiteraard allemaal een slechte jeugd gehad etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha geweldig antwoord! (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens! Daarvoor wel een plus. Maar goed, vraagsteller wil weten wat de gevolgen zijn, jouw antwoord is meer een mening, maar zoals ik al aangaf, ik kan mij er helemaal in vinden, dus een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gevolgen heb ik in het begin geschetst: Jij gaat gegarandeerd naar het bureau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat, je inbrekers gewoon aan een hartvervetting helpen met taart! :-) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kees: Dat is best een idee...
(is ook de enige manier waarop een vrouw een man kan vermoorden, zonder strafbaar te zijn: elke dag volgieten met slagroom :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat je je eigen menig er erg dik bovenop ligt. Dat komt de objectiviteit van deze site ten goede!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord +
Wil nog even toevoegen: Veel inbrekers doen het in hun broek van angst, dus gaan in een hoekje zitten, dus soms krijg je er wel iets voor terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, een beetje humor op z'n tijd mag best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga de dozen vast buiten zetten..
Kristal
12 jaar geleden
Leon... dat is nou weer jóuw mening, en die mag je ook hebben. C4th, dikke plus.
Dat mag niet. Dan ben je gewoon schuldig aan mishandeling/slagen en verwondingen. Je mag iemand wel staande houden (elke burger heeft de bevoegdheid iemand staande te houden bij betrapping op heter daad), maar je mag jezelf alleen verdedigen. Als die inbreker jou niks doet mag je hem ook met geen vinger aanraken. De enige legale reden om een ander te slaan etc., of het nu je brave buurman van 85 is of een zware crimineel, is als jou leven anders in gevaar is (Of als je bijzondere bevoegdheid hebt zoals de politie ;-))

Als je een hond hebt mag je die overigens ook niet laten bijten. Als jij braaf ligt te slapen, en de hond bijt, dan ben je niet strafbaar. Maar zodra jij wakker bent en weet dat de hond bijt, wordt je geacht de hond onder controle te hebben en dus voorkomen dat hij bijt. Dus als je een hond als waakhond hebt, kun je dan beter even doen of je nog slaapt, eerst de hond even zijn 'taak' laten doen en dan pas naar beneden gaan.... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staande houden mag niet. Je bedoelt aanhouden op heterdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Ja sorry. Ik twijfelde al, maar ik snap niet zo goed het verschil tussen die twee...Zou je dat misschien even kunnen uitleggen alsjeblieft? :$ (Anders moet ik daar weer een aparte vraag voor stellen op GV, haha :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen probleem! Staandehouding is het letterlijk doen staan houden van een persoon en hem vragen naar zijn identiteit ter vastlegging. Dit mogen alleen opsporingsambtenaren. (bv bij bekeuringssituatie of vaststellen identiteit in geval van verdachte situatie) Aanhouden is een net woord voor arresteren. Als het feit op heterdaad is gebeurd, dan heeft iedereen, dus jij ook, de bevoegdheid om hem vast te houden en over te dragen aan een opsporingsambtenaar. Als de politie dit op heterdaad doet, dan moeten de agenten hem ten spoedigsten overbrengen ter voorgeleiding aan een hulpofficier van justitie. Aanhouden buiten heterdaad kan ook. (bv iemand van zijn bed lichten 's ochtends vroeg) dit kan alleen uitgevoerd worden door opsporingsambtenaren en op bevel van de officier van justitie. Burgers mogen nooit aanhouden buiten heterdaad. Duidelijk zo denk ik? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staande houden is iemand aanhouden, al doet diegene niets.
Op heterdaad betekent dat je iemand een misdaad ziet begaan, hem overmeesterd en daarna vasthoudt tot de politie er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Antine96 , nee staandehouden en aanhouden is een wereld van verschil. Zie mijn reactie hierboven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel geweld gebruiken, maar de wet heeft het dan over 'evenredig geweld' en dat 'evenredig' is natuurlijk in de praktijk erg rekbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ikkeniewete, ik snap exact wat je bedoelt. Het zogenaamde "proportionaliteitsbeginsel". Toch primair mag je GEEN geweld gebruiken. Je maakt je altijd schuldig als je het gebruikt, maar zoals jij al aangeeft, je kan je beroepen op strafuitsluitingsgronden. Het komt neer op wat jij schrijft, maar theoretisch kan je niet stellen dat het mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Ja, zo is het helemaal duidelijk! Bedankt! Dan bedoelde ik inderdaad aanhouden. Nederlands is best moeilijk af en toe ;-) Maar ik snap nu goed het verschil! (Jammer dat je reacties niet kunt plussen ;-)) @Ikkeniewete: Ja, en in de praktijk wordt dat dus dat je pas iemand in elkaar mag meppen als hij anders jou half dood mept ;-) En geloof me, ik ken helaas situaties waarin ik als doodnormale burger echt dacht dat het gewoon wettige zelfverdediging was, maar dat de inbreker gewoon schadevergoeding kreeg van de gene die hem een dreun had verkocht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat die hond betreft zou ik het ook zo doen. Gewoon praktisch blijven. +
als je een berucht crimineel op straat tegenkomt kun je niks doen dam hem volgen en de politie bellen. wanneer een crimineel jou huis betreed, mag je hem neerslaan. nouja, hiervoor hebben ze mensen die rechters heten. ze zullen het begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een antwoord los van gevoel of vermoedens.

Ja, ik sla er ook op los als er een inbreker het onfatsoen heeft hier in te breken.

Maar nu de realiteit:

Je hebt als burger de bevoegdheid om een inbreker, mits op heterdaad aan te houden. Aanhouden wil zeggen, arresteren, een burgerarrest zeg maar. Met de verplichting hem ten spoedigsten over te dragen aan een opsporingsambtenaar.

Je mag nooit geweld gebruiken, tenzij...

Stel, je tref in jouw woning een op sterven na zijnde junk aan met jouw TV in zijn armen. Hij merkt dat hij betrapt is en zegt: Ok, bel de politie maar, ik geef me over of iets dergelijks. Ga je dan de vuisten gebruiken, dan heb je een probleem.

Echter de wet zegt ook dat jij je eigen lijf en goederen die jou of andere toebehoren mag beschermen.

Gebruikt die inbreker geweld tegen jou, dan mag jij geweld terug gebruiken en zelfs preventief gebruiken als jij handelt uit noodweer.

Je maakt je primair dan wel schuldig aan mishandeling, maar zal niet vervolgd worden omdat je je kan beroepen op een strafuitsluitingsgrond.

De verhalen van: Je mag niets, de inbreker is beter beschermd, zijn verhalen die onstaan zijn nadat bv supermarkt medewerkers werden vervolgd omdat ze een winkeldief in elkaar hadden geslagen. Tja, diegene had zich allang gewonnen gegeven, maar toch vonden ze het nodig om met 3 man op hem in te trappen.

Als jij geen andere mogelijkheid om jouw lijf te redden door geweld te gebruiken mag jij dit doen. Mits het in proportie staat. Als iemand met de vuisten gebald voor jou staat, en jij schiet hem neer, ben jij fout. Sla je hem ko omdat jij echt de indruk had dat jij anders tweede was, dan kan je je beroepen op de strafuitsluitingsgrond noodweer.

Nog een voorbeeldje en dan is het wel duidelijk denk ik:

Een man werd beschoten door een verdachte. Verdachte mist de man. De man had een illegaal vuurwapen op zak, schoot terug en de verdachte overleed. Het enige waar deze man voor werd vervolgd is het illegaal wapen bezit.

Als hij dat illegale wapen niet had gebruikt, was hij neergeschoten, dus op de doodslag werd hij vrijgesproken omdat het noodweer betrof.

Hoop dat het duidelijk is zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, zo is het helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct verhaal. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft het beste antwoord.
Kristal
12 jaar geleden
T74, ik hoop oprecht dat het is zoals je beschrijft.
+1
Ik heb het een keer nagevraagd aan een vriend die bij de politie werkt, die dit dus mee maakt.
Het mag niet maar hij zegt, dat je hem helemaal mag neer slaan, dan moet je daarna wel verklaren dat het zelfverdediging was.
Als vrouw kom je er dan zeker mee weg en als man 9 van de 10 keer...
Over het algemeen zal de inbreker niet aangifte doen of als hij het doet zal hij niet serieus genomen worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het pas geleden gevraagd aan een agent , dit was zijn antwoord : we moeten hem nog wel kunnen verhoren . Dus je mag jezelf verdedigen want die persoon hoort niet in jouw huis te zijn , alleen mag je hem niet zodanig toetakelen dat ze hem niet duidelijk kunnen verhoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wettelijk zo geregeld dat je je alleen mag verdedigen, zoals uit noodweer oid. MAAR, ik heb ook op tv gehoord dat een man een vrouw wilde verstikken, en dat de vrouw daarom een mes in zijn schouder stak. De man overleed, de vrouw moest in de cel zitten voor doodslag.
In de wet is het 'gewoon' mishandeling als je een inbreker zonder dat hij je aanvalt, zelf aanvalt.

In de praktijk zijn er gelukkig nog wel een agenten die jou gelijk stellen en die jou niet zo'n hoge straf zullen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag jezelf verdedigen, maar het moet wel proportioneel blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem in elkaar slaat ben jij fout. Want je mag in deze maatschappij niet iemand in elkaar slaan. Dus als de ander aangifte doet, wordt ook jij meegenomen.

Dit staat helemaal los van wat een ander gedaan heeft. Doet de ander ook iets fout, dan moet hij aangepakt worden door het rechtssysteem. Dus moet jij aangifte doen.

Er is maar 1 instantie die mag straffen. En dat ben jij niet. Doe je dat wel zit jij ook fout en moet jij ook gestraft worden. Want wie in onze maatschappij iets doet wat niet mag, moet gestraft worden. En iemand slaan (zonder dat het zelfverdediging is), mag niet. Dus 'in elkaar' slaan mag ook niet.

Ik vind het een goede regel dat je niet iemand mag slaan in deze maatschappij. Wat voor maatschappij zouden we zijn als deze regel er niet zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het hele verhaal uit de link overtikken, maar ik zou zeggen lees het simpel weergegeven verhaal. Je ziet dan wat wel/niet mag en wat de gevolgen kunnen zijn voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen sprake is van zelfverdediging, dan moet je met de handen van de inbreker afblijven. Hem in elkaar slaan zonder dat hij jou aanvalt is verboden. De inbreker klaagt je aan voor mishandeling.

Jawel, we weten het: het druist tegen je principes in, maar vraag de indringer gewoon netjes te vertrekken. Met geweld los je niets op en het kost je bovendien je vrije dagen. Vraag dat maar aan die 41-jarige inwoner van Enschede. Meneer betrapte een inbreker en schakelde hem uit met een honkbalknuppel. Vervolgens belde hij de politie met het verzoek de inbreker op te halen. Dat laatste had hij beter niet kunnen doen, want de inbreker werd naar het ziekenhuis gebracht en bewoner die zijn eigendommen beschermde, zit vast.

Als de inbreker je huis uitloopt of vlucht en je loopt hem achterna en slaat hem in elkaar, dan wordt dit door de rechter beschouwd als wraak en wordt je daarvoor veroordeeld, inclusief voor mishandeling.

Je leeftijd maakt wel uit. Als je minderjarig bent wordt je als minderjarige veroordeeld en dat heet dan jeugddetentie.

Het beste is dus de inbreker uitdagen zodat hij je aanvalt. Daarna sla je hem in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"vraag de indringer gewoon netjes te vertrekken".
Maak je nu een grapje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben uitgegaan van een agressieve vraagsteller.
Je mag het ook als een grap opvatten. Moet kunnen op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil wel aan je verhaal toevoegen dat uiteindelijk die Enschedeer (na 2 jaar durende rechtszaak) volledig is vrijgesproken onder de artikelen noodweer exces. (in hoger beroep) De ellende is natuurlijk wel goot, ook als gevolg van het voorarrest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geprobeerd de vraag van Rutge te beantwoorden. Dit is een nieuwe vraag en kost extra. Dan handel je uit zelfverdediging en mag je de inbreker in elkaar slaan. Ontwapenen en daarna hem onder schot houden en naar het politiebureau brengen is natuurlijk makkelijker. Ha, ha, ik zie het al voor me. Mijn vader heeft dat een keer gedaan. Mijn buurman waarschuwde mijn vader en zij dat een agent zijn zoon (ikke) in elkaar wilde slaan omdat die in een boom zat. Mocht schijnbaar niet in 1947! Mijn vader er op af en ontwapende de agent en bracht hem op naar het politiebureau. De volgende dag stond dat in de krant. Ik weet niet meer wat voor straf mijn vader heeft gekregen, maar het was niet veel.
Als later een agent mij aanhield, omdat mijn fietslamp het niet deed (ja, toen werd je nog aangehouden) en hij hoorde mijn achternaam, dan liet hij me gaan. Wat wil je met zo'n vader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wildelely, LOL wat een verhaal zeg!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt gebeurd hoor.
Mijn vader stond ook een keer op een ander manier in de krant. Gastheer (mijn vader) bijt gast stuk uit oor. Mijn vader deed zijn naam eer aan (Wilde). Maar hij heeft mij ook twee keer het leven gered. Hij heeft mij als baby uit een brandend huis gehaald. Het verhaal wil dat ze me vergeten waren. Weet er niets meer van af.
De tweede keer viel ik als kind overboord en mijn vader sprong me na terwijl hij niet kon zwemmen. Dappere of domme vader? Wel had ik toen ik op punt stond te verdrinken een bijna dood ervaring. Misschien ga ik nog eens een boek schrijven over de avonturen van mijn vader.
Kristal
12 jaar geleden
passionele vader had je,
heette die gast met dat oor toevallig van Gogh? ;-) +1 voor je mooie verhalen. De plussen zijn daar natuurlijk niet voor bedoelt maar wat maakt mij dat uit :-))
Als je ooit in die situatie terecht komt en je slaat werkelijk een inbreker neer bel dan eerst een advocaat voor je de politie belt. Die advocaat zal je duidelijk maken wat je moet vertellen tegen de politie zodat het inderdaad terecht als noodweer uitgelegd kan worden.

In de noodweer artikelen mag je zowel personen als je eigen goederen wettelijk verdedigen.
Proportionaliteit komt niet in de wet voor , wel in rechterlijke uitspraken.

De last die je hebt is meer de langdurige rechtszaak, echter bij goed verweer is vrijspraak uiteindelijk zeer wel aannemelijk.

Ps Dit antwoord gaat uit van een inbreker in je eigen huis verrassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niets doen. Immers inbrekers dieven en lopen er genoeg op straat.
Anders is het als hij bij jouw inbreekt, jij bent 18+ voor het gemak. Wanneer breekt hij in ,s nachts overdag, gebruikt hij een mes of ander wapen...of staat hij stil in je huis heeft niets bij zich behalve de pc onder zijn arm die van jouw is.
Wat doet hij...zet de pc terug...en wil weglopen snachts/overdag....
Veel te open vraag die je stelt geen zinnig antwoord op te geven in 2 3 zinnen